Slepičí radost


Chovat slepice není pro většinu lidí nic speciálního.... Pro mě je to ovšem velká vášeň, milá starost navíc a čtyři kámošky k nezaplacení.... Jako panelákový harant, který měl v Praze obě babičky, jsem slepice vídala jen přes plot někde na dovolené po čechách anebo zpracované na tácku v Bille.

Splnila jsem si ale tajný sen a adoptovala 4 krásky. Někdo mluví o slepicích jako o tupých stvořeních, co umí jen hrabat, dělat svinčík a kvokat. Naopak. Za půl roku, co spolu sdílíme číslo popisné, jsme se stihli poznat a já vím, že jsou každá jiná. Nejen, že jsou krásné, ale navíc mají každá i velmi originální povahu. Zrzka Sansa je zvědavá, vždycky všude první, vyskakuje mi až ke krku a trochu klove. Černá Cercei je její následnice. Není tak drzá jako Sansa, ale žížalu, kterou jim Matýsek přinese, uloví většinou nejrychleji ze všech. Klovnutí od ní dost bolí. Myslí si totiž, že jsou žížaly úplně všechno, co se k ní přiblíží. Bílá Daenerys bývala takové upozaděné nedochůdče, ale rychle to dohnala a vyrostla do krásy. Má největší a nejčervenější hřebínek. Ale nedá se pochovat, dračice... A poslední Arya - kropenka - je pro mě záhadou. Většinou stojí v pozadí, číhá na bidýlku anebo na staré pneumatice, kterou mají holky ve výběhu jako popeliště, a čumí :))) ... Jsou zkrátka skvělé... 

A teď zkuste uhodnout, která dává jaké vajíčko...

Stavba kurníku je zdokumentovaná v příspěvku ZDE. Můžete se inspirovat a rozjet vlastní chov, opravdu to stojí za to. I za tu trochu práce... Od 28.září loňského roku mám stabilně 3 až 4 vejce denně. Bez jediné pauzy, i během těch otravných mrazů a dne trvajícího 8 hodin. Neměly jsme pro slípky žádné přídavné topení. Jen jsem jim tam třikrát denně nosila něco k snědku a čerstvou teplou vodu, aby se stihly obsloužit, než to zase všechno zamrzlo. Je tedy fakt, že nejsem úplně typický vesnický chovatel slepic. Nevystačím jen se zbytky a pšeniccí, ale holkám kupuju dýni na vyzobání, hlávkový saláty, jakmile někde objevíme nějakou čerstvou lákavou pampelišku, či pole pampelišek, hned jim to servírujeme.... Nedávno, když jsem četla článek o klecovém chovu slepic, kdy těm chuděrám střídavě zhasínají a rozsvěcí po šesti hodinách, aby navodili pocit dvou dnů během 24 hodin, a zvýšili produkci vajec na úkor zdravého života té slepičky, jsem si pobrečela, a pak těm mým drahým dámám uvařila 2 kila rizota se špenátem a kukuřicí...  

 ♥ Slepičkám zdar ♥





11 komentářů:

  1. Nádherné slepičky, také sníme o kurníku, ale musíme popořádku, Váš článek je super, ukládáme si.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Třeba se mi pochlubíte, až se na to vrhnete

      Vymazat
  2. Teeda, vase holky se maji skvele, zato info o 2 dnech v jednou me tedy sokovala. Vajicka nadherna, neni nad domaci. Jim je uplne s jinou chuti. Nastesti mohu k sousedom, ale nekdy musim vzit za vdek i kupovanymi, bohuzel. Tak at hezky nesou dal. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Překrmování, oblbování světlem a tmou, život v jedné poloze s dopravníkem na vejce u zadku... Hnus... To je dnešní doba, všechno vyždímat do sucha. Jsem ráda, že občas narazím na člověk, co tohle dělá trochu jinak. My jsme se 4 slípkami vystačili na celou rodinu, zásobuji hojně i rodiče, kteří jsou ve spotřebě vajec rekordmani :-D A stejně mi stále zbývá a mám věčně plnou chladničku vajec...

      Vymazat
  3. Slepice vždycky patřily k mému dětství,babička jich měla plný dvůr. Byly to ale pro nás vnoučata pitomí ptáci,co se při hře pletli pod nohy. Ale vajíčka od nich,to byla dobrota. Dnes slepice chová moje máma, říká jim holky, přes zimu jim kupuje brokolici a ledový salát v akci, chodí je pást na zelené a povídat si s nimi. Když jsem je měla přes noc hlídat,dostala jsem manuál delší,než ve Výměně manželek... A je pravda,že nad domácí vajíčka prostě neni... Ivča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pozdravujte maminku, určitě bychom si mohly dlouze vyprávět :)

      Vymazat
  4. Moc hezký nápad....také sním o slepičkách..zvládnou i mrazy v tomto kurníku?Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neměly myslím problém ani v těch tužších. Plášť kurníku je zateplený minerální vatou - mají prostě k dokonalosti dovedenou dřevostavbu - dovnitř jsem před těmi mrazy nastlala tolik slámy, že se tam krásně zahrabaly. No a ráno tam mívaly dokonce teploučko. Hlavně je důležité sucho - takže větrat a úplně netěsnit ani v mrazu.... Jediné, co nebylo moc příjemné bylo to, že jsem tam několikrát denně rozbíjela led v pítku a vyměňovala čerstvou vodu. V šestinedělí nic moc

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. Já jim to holkám hned vyřídím, to se budou zase celý den nosit ;)

      Vymazat
  6. Tak ani nevite jakou jste mi udelala radost,mam v planu slepicky taky porídit ale vlastne bych potrebovala navod uplne od zacatku,tak uz si nepripadam tak divne...díky moc dasa

    OdpovědětVymazat